Po wielkiemu cichu.

Czy świat na pokaz, potrafi znaleźć odtrutkę na wszechobecną ściemę? Jak dbać o swój wizerunek poprzez dobre uczynki?

Społeczna odpowiedzialność biznesu, CSR (corporate social responsibility), czyli wszystko dobre, co dzieje się po cichu, a jednak działa lepiej niż najgłośniejsza reklama. Od pomalowania świetlicy dla dzieciaków, przez stałe wsparcie fundacji chroniącej środowisko, po urządzenie przestrzeni publicznej dla lokalnej społeczności. Działania często niezwiązane wprost z rodzajem prowadzonej działalności, ale dające dużo większy efekt, są dziś stałym elementem strategii komunikacji marek. Dlaczego są takie skuteczne?

Wszyscy mnie oszukują.

Zacznijmy od warunków naturalnych przeciętnego odbiorcy naszej komunikacji. Wszyscy „atakowani” jesteśmy tak dużą liczbą komunikatów, w większości o charakterze promocyjnym, że z automatu zaczynamy się przed nimi bronić. Oczywiście świat idzie do przodu i jak sprawny wirus szuka drogi obejścia kolejnej szczepionki. Reklama targetowana, ghost writing, i wiele innych, obco brzmiących sformułowań nie jest niczym innym, jak kolejnym wytrychem do naszego ośrodka decyzyjnego. W ten sposób docieramy do miejsca, w którym przestajemy wierzyć w jakiekolwiek komunikaty. Świat staje się dla nas jednym wielkim fejk niusem.

Przestań gadać, tylko coś zrób.

Czas na lekarstwo. Ludzie w opisanym powyżej świecie otwarci są w dużo większym stopniu na czyny. Prawdziwe działania. Co może być zaskakujące, nie muszą one być zupełnie związane z marką, naszą podstawową działalnością, a mimo tego przynoszą jej korzystny efekt wizerunkowy. Działania CSR nie mogą być nachalnie nagłaśniane, wtedy stają się dla odbiorcy dość prymitywną formą reklamy poprzez wykorzystywanie cudzej trudnej sytuacji. Już dziś możesz skontaktować się z ekspertem w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu. Planowane i prowadzone z rozsądkiem pozwalają jednak upiec dwie ważne pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze i najważniejsze są zwyczajnie dobrym uczynkiem, a tych nigdy za wiele. Po drugie przenoszą wizerunek marki na zupełnie inny poziom. O kampaniach CSRowych warto informować, ale nie za pomocą reklamy. Więc jak? Gdy warsztat samochodowy za darmo naprawi busa, którym dzieciaki jeżdżą na treningi piłkarskie, raczej nie wykupi z tej okazji reklamy na pierwszej stronie lokalnej gazety. Sama gazeta może być jednak zainteresowana tym, kto pomógł lokalnej młodej drużynie w odniesieniu sukcesu i opisać historię z podaniem nazwy firmy włącznie. Ile kosztuje taka reklama na warunkach komercyjnych? Na pewno jest ponad siły drobnego warsztatu. CSR to rozwiązanie dla każdej skali biznesu. Od wspomnianego warsztatu po wielkie marki międzynarodowe. W ostatnich dniach jedna z sieci sklepów ogłosiła drastyczne ograniczenie opakowań plastikowych, nieulegających biodegradacji. Zupełnie przez przypadek decyzja zapadła w samym środku światowej dyskusji o tonach, produkowanych przez nas, plastikowych śmieci pływających w morzach i oceanach, które to śmieci przy okazji wracają do nas w spożywanych rybach i owocach morza. Właściciel marki doskonale wyczuł moment i wdrożył działania, które a) są dobre b) wynoszą go wizerunkowo na inny poziom w kontekście bieżących wydarzeń.

Ostrożnie, krucha zawartość.

Każde działania CSRowe należy rozsądnie zaplanować. Czasem są one spontaniczne i odpowiadają na potrzebę chwili, zwykle jednak mają charakter długofalowy i bardzo dokładnie zaprogramowany. Od wyboru partnera społecznego (organizacja, społeczność lokalna, konkretna osoba, czy wydarzenie) przez harmonogram działań po sposób komunikowania działań w ramach kampanii. na każdym z etapów przydatna jest pomoc specjalistów, którzy sami tworzyli lub wspomagali takie działania wcześniej. Najlepiej znaleźć fachowca z sercem na dłoni, który poza codzienną pracą nad wizerunkiem swoich klientów, podejmuje realne działania dla osób, czy organizacji w potrzebie. Taka osoba doskonale wie co w trawie piszczy, a CSR robiła zanim było to modne.
Do eksperta w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu możesz napisać tutaj.

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.